fredag, oktober 17, 2008

Livlægen lynlæst (2/2)

...fortsat...

Scene 21
Maskerade/Kongens fødselsdag + INTRIGER. Kuppet er i gang - vagtstyrken denne aften er styret af konspiratorerne.
-Enkedronningen: "Ja nu skal synden brændes bort. Ilden Guldberg! Svineriet er bare fortsat. Beviserne er der. Tyskeren kan dræbes under lovlige former. Brandt, den nar, gribes som medskyldig. De, Rantzau, Struensees helt særlige ven fra Altona! De skal arrestere Dronningen."

Scene 23
ARRESTATIONEN. Soldater, Guldberg, Rantzau. Enkedronningen i baggrunden. Døren til Struensees rum slås ind, rummet oplyses af en trearmet lysestage, og soldater flår Struensee ud af sengen.

Struensee føres bort. Soldaterne fortsætter ind i Dronningens rum. Rantzau er nu nødt til at gå forrest med arrest-ordren, med Guldberg bag sig.
Dronningen har barnet hos sig, hun styrter op af sengen, og de ser alle at hun er næsten nøgen.
Hun styrter bort, hurtigt som en vind, og inden soldaterne når at fange hende, kaster hun sig gennem korridoren ind til Christian. Men Christian synes ikke at ville forlade sin seng, han sidder som en statue, en mumie, indhyllet i et lagen.
-Caroline Mathilde: "Christian, du må redde os, åh Christian, du må redde os. Lyt nu, du skal lytte! Du tror at jeg har foragtet dig. Men jeg kunne ha´ elsket dig hvis bare...hvis bare vi havde fået en chance i dette helvedes galehus. Du var alene som jeg, og egentlig...havde jeg dig kær. Men barnet Christian, de vil dræbe os alle sammen, og barnet, pigen, pigen...og...I Helvedets nederste kreds,hvor forræderne er, DER skal du plages for evigt. Og dette glæder mig. Dette ene kan jeg glæde mig til!"

Her følger et vildt og brutalt orkestermellemspil der afspejler Københavns smadring, pøbeloptøjer og ildspåsættelser.

Scene 26
-6 Dommere: "Dronning Caroline Mathilde skal på livstid forvises fra Danmark. Barnet skal tages fra hende."
-Caroline Mathilde skriger og græder: "Man ta´r mit barn! Lad mig beholde mit barn!!"
-Guldberg: "Liderligheden har sin pris"
-6 Dommere: "Johann Friedrich Struensee dømmes for at have stemplet mod Majestæten. Crimen laesae Majestatis. Hans højre hånd skal af ham levende afhugges og dernæst hans hoved. Hans krop parteres og lægges på hjul og stejle, men hovedet og hånden sættes på en stage."
-Enkedronningen: "Syndens lem skal skæres af."

Christian ser forvirret op og skriver under.



Anna Julie Brønholt