tirsdag, september 09, 2008

Tidens ubønhørlige gang


*Foto: Ole Jegindø Norup

Tidens ubønhørlige gang er omdrejningspunktet i den schweiziske instruktør Marco Arturo Marellis fortolkning af Richard Strauss’ og Hugo von Hofmannsthals virtuose wienerkomedie: Rosenkavaleren.

Og teatermennesket Marelli sørger ikke blot for instruktionen men også for scenografien og lysdesignet, når han nu er i gang. Og så har hans kone for øvrigt designet kostumerne!

Det er første gang Michael Schønwandt
skal dirigere Rosenkavaleren:

”Jeg har et nært forhold til Richard Strauss’ værker og har altid dirigeret meget af ham, Elektra, Kvinden uden skygge - og Salome, som jeg har indspillet på cd. Rosenkavaleren har jeg interesseret mig for og studeret i mange år, og jeg har altid haft lyst til at dirigere den. Nu får jeg for første gang muligheden. Jeg har set denne iscenesættelse i Hamburg, og den er meget musikalsk og meget smuk. Og Det Kongelige Kapel er jo et fantastisk Richard Strauss-orkester, så det er en opgave, jeg glæder mig meget til.”

Ole Jegindø Norup