mandag, august 04, 2008

Hollænderen i Århus

Mine kære kolleger i Det Kongelige Operakor har stadig sommerferie.

Men Marie Degener, som den trofaste bloglæser vil kende fra tidligere indlæg, og jeg har knoklet løs i et par uger nu på at lære Den Flyvende Hollænder. Vi er sammen med mange andre indkaldt som assistenter på Den Jyske Operas opsætning af denne skønne Wagner-opera.

Jeg har ikke før assisteret på DJO, da jeg har trådt alle mine assistent-barnesko i Det Kongelige Operakor. Men nu fik jeg muligheden for at være med på Hollænderen og prøve at arbejde et andet sted, før jeg skal hjem igen og passe min nye faste stilling i koret på Operaen.

Og jeg skal love for, at det er en rigtig god oplevelse.
Der er en helt fantastisk arbejdsdisciplin i det kor. Både når vi er til korprøver og til arrangementsprøver. Der arbejdes hurtigt og koncentreret i en venlig atmosfære.


Vi har kun en ugentlig fridag, så det er ikke meget jeg er hjemme i denne periode, da jeg på vores arbejdsdage bor i Århus. Og man bliver træt af den koncentrerede arbejdsindsats - assistenterne har også haft en del udenadslære at indhente i forhold til det faste kor.
Men det er jo kun en måneds tid af mit liv, og hvor er jeg glad for, at jeg tog den med! For det er fantastisk sjovt. Og det er jo altid inspirerende at få nye inputs og arbejde i nye rammer.
Og ikke mindst er det fantastisk at stifte bekendtskab med denne opera som har så meget iørefaldende musik og en dramatisk handling.

Hvis du vil vide mere om Peter Langdals opsætning af Den Flyvende Hollænder på DJO, så klik her.





Anna Julie Brønholt