fredag, maj 09, 2008

Hoveder på Bloggen: Philip White (2/3)

(…fortsat…)

- Hvad har du arbejdet med tidligere?
Jeg begyndte i Storbritannien hos Scottish Opera i Glasgow.
Jeg var korsyngemesterens assistent og var også ansvarlig for undertekster. At være hans assistent var okay, men mit arbejde med undertekster fandt jeg utrolig kedeligt.

Jeg var en sommer i Bayreuth, den store Wagner Festival, også som korsyngemesterens assistent, og blev herefter inviteret til at tage til Frankfurt. Det var min første stilling udenfor England.

Bagefter fik jeg stilling på operaen i Nancy i Frankrig som korsyngemester, senere hos Radio France og arbejdede på forskellige andre teatre i Frankrig som freelancer.
Philip dirigerer Det Kongelige Operakor på en korskole.
Foto: Henrik Engelbrecht.


- Oplever du nogen kulturforskelle mellem Danmark og dit hjemland – både arbejdsmæssigt og mere generelt?
Jeg har faktisk ikke arbejdet så meget ”hjemme” – men jeg har arbejdet meget i andre lande.
Det er altid interessant at bemærke, hvad der er vigtigt i de forskellige lande. Stort set er de forskellige problemstillinger de samme.
I Tyskland arbejder de kun om formiddagen og om aftenen.
I Frankrig er frokostpausen meget vigtigere end her – det første sted jeg arbejdede i Frankrig forlangte koret to timers pause.
Det andet sted var jeg helt forbavset, fordi alle gik op til kantinen og spiste en treretters menu, nogen gange med øl eller vin og skulle derefter arbejde rimeligt om eftermiddagen. Efter tre retter mad med vin har jeg personligt ingen lyst til at arbejde.

- Arbejder eller har du haft arbejde andre steder sideløbende med dit job på Operaen?
Jeg arbejder kun 23 uger om året i København. Min familie bor i England. De fire sidste år har jeg tilbragt min sommer (10 uger) i Bayreuth, Tyskland. Der arbejder jeg som en af korsyngemesterens assistenter.
Vi prøver fem uger med et kor som består af ca. 120 professionelle sangere fra hele verden og så løber festivalen i fem uger bagefter.
Når de engelske skoler holder ferie, så rejser min familie ud, og vi nyder det fantastiske sydtyske landskab og tiden med vores kolleger sammen.
Jeg har også arbejdet med forskellige radiokor og har været tilbage i Frankrig. I den kommende sæson har jeg besluttet at lave lidt mindre, så jeg kan tilbringe mere tid hjemme.

- Hvad er dine interesser rent privat?
Jeg læser utroligt meget og har en voksende interesse i film. Og jeg elsker de københavnske biografer. De er så behagelige i forhold til dem i England og man har fornemmelsen af, at det er noget særligt som sker derinde, ligesom på teatret eller til en koncert, ikke ”bare” en film i biffen.

Når jeg er hjemme, laver jeg meget gerne mad – min kone glæder sig rigtigt meget, fordi hun kan holde fuldstændig op med at tænke på, hvad vi skal have at spise, når jeg er hjemme.
Jeg vandrer også meget gerne – vi bor i Manchester og selv om Manchester ikke er verdens smukkeste by, er landskabet omkring den herligt.
Vi har ”Yorkshire Dales” lige nord for byen, ”Lake District” tæt på den skotske grænse, og selvfølgelig Skotland selv som er kun 90 minutters køretid fra os.

I sidste afsnit af interwievet med Philip kan du bl.a. læse, hvad det bedste og værste ved hans arbejde er.

Anna Julie Brønholt