onsdag, februar 07, 2007

Simon hvem?


(www.kglteater.dk/OplevTeateret/Galleri/Opera/06_07/Simon_Boccanegra.aspx)

Boccanegra. Simon Boccanegra. Verdis ikke allermest kendte opera - med indviklede familieforhold, psykologisk drama og et stærkt stænk politisk hurlumhej. Det lyder omtrent som et stykke nutidig triviallitteratur. En bid af dagens Danmark.

Må skuffe/trøste: Læs handlingen i en operafører. Læs den så en gang til. Og endnu en. Og prøv så at genfortælle historien for din nabo på en sådan måde, at han bare MÅ til premieren i Operaen d.15 marts! Så har du et talent af de større! Ja, undskyld Verdi - eller undskyld F.M. Piave og A.Boito - I gamle librettister! - men dét kunne altså være skrevet liiidt mindre kringlet!

HOV, hvis dette lød som en advarsel, så pardon igen. Musikken skal man ikke kimse af!

Vi bevæger os fra Wagners wunderbare til Verdis vidunderlige.

Ja, vi er privilegerede og arbejder i øjeblikket med musik som ikke alene er skøn for øret, men rar for stemmen. Og dog: Selv de allermest "førstetenorede" førstetenorer slår sig lidt i tøjret over visse passager i Lohengrin. Men Verdi "ligger 100 % godt i munden".

Opera kan være skrevet på en sådan måde, at selv noget meget ørevenligt, "enkel" musik, er afsindig hårdt for stemmen. Man kender fx. en Mozart-arie før man har sunget dens sidste side. Det er i reglen ren bjerg-etape. Hvad der lige afgør at "ligger godt" eller "ligger dårligt" er svært at gøre rede for. Det kan være vejen op til de høje toner. Mange/lange høje toner i træk. Akavet tekst. At det ligger i overgangen mellem stemme-registre. Det er individuelt.

Allerede i maj 2006 tog vi hul på musikken til Simon Boccanegra. Ikke fordi det er svær musik at tilegne sig, men fordi efterårssæsonnen forudsås at blive tæt pakket med andre indstuderingsforløb.Siden da har vi indimellem frisket forsommerens Italienske passager op, for nu endelig at gå ind i et mere premiererettet forløb med Simon B. Og med Jasenko. Vores bosniske, svensktalende instruktør fra Göteborgs Stadsteater. Dvs. vi er dér i forløbet, at noderne er lagt og kroppen taget i brug.

Men - NU først en velfortjent vinterferie! - Og så fortsætter vi i blog-huset fra uge 8 med rapporter fra prøvescenen, hvor det ny skib blir' gjort klar til vandet, og instruktørkaptajnens engagerede råb atter vil lyde ud over det genopladede Operakor: Dåså, kompissar är ni med?

Hanne Bremholm