lørdag, januar 09, 2010

Klæder skaber folk [2. del]


*Foto: Michael bennati Schou - klik på billedet og se flere fotos fra MASKARADE!




[fortsat fra Klæder skaber folk 1. del]

Mange tror - måske - at det er bedst at blive forvandlet til en smuk prinsesse, og tro mig, det ER skønt, selvom det kan være vanskeligt at leve op til!

Men det er faktisk næsten lige så sjovt at spille grim. Jeg mindes en vaskekone med ekstra påsat barm, sorte tænder og store tunge støvler med ål i strømperne. Herligt!

Forvandlingen kræver mest energi og indlevelse den første tid, hvor jeg bruger tid på at finde den rette makeup, og at lære mit tøj at kende. Er der lommer i? skal der trippes rundt eller vades i bredt skræv?

Hvordan bevæger hun sig, hende her med de grimme tjavser og tunge støvler eller figuren med silkeskoen og den elegante popo? Er det en dreng eller mand tager det næsten endnu længere tid at finde personen.

Bevægelserne fødes rigtig meget af kostumet. Det udvikles og måske endda forvandles, mens vi spiller forestillingerne. Selvom jeg er klædt meget forskelligt kræver det naturligvis også et bevidst arbejde at ændre mit kropssprog, gangmønster, eller for mig, måske allermest mine arme, mine lange flagrende arme.

Men det er skønt når figuren, kostumet, iscenesættelsen giver én så meget, at du virkelig får ændret ved hverdagens mønstre, at du kommer ind og iklæder dig din figur.

Ulla kudsk Jensen


*Foto: Michael bennati Schou - klik på billedet og se flere
fra SIMON BOCCANEGRA!