onsdag, marts 26, 2008

Hoveder på bloggen: Ove Mynderup (4/4)

Her i det sidste afsnit af interviewet med Ove Mynderup fortæller han lidt om sit liv rent privat.

- Hvad er dine interesser ud over musikken?
Jeg nyder at lystfiske. Jeg har i alt haft 5 forskellige både fra 10- 35 fod, m/u trollingssystem.
Jeg har en personlig oplevelse jeg med fornøjelse vil fortælle:

Vel nok verdens bedste syngemester gennem tiderne, Norbert Ballatsch, blev i 2002 inviteret hertil for at coache Operakoret gennem Lohengrin og i 2004 gennem Mestersangerne.
Ove som Edle i Lohengrin
Hvilken oplevelse og inspiration! Og Operakoret kunne honorere hans strenge krav, hvilket han roste meget.
Jeg fandt ud af, at jagt og fiskeri var han store interesse. Jeg inviterede ham med på fisketur - og hvor det glædede ham! Da han kom i maj måned, var det oplagt at fange hornfisk ved Kronborg. Han inviterede dagen efter til middag i teatrets gæstelejlighed i Valby. Kogt/stegt hornfisk på flere måder.

Anden gang ville han gerne med igen. Da det regnede meget den torsdag, vi havde aftalt at mødes i Helsingør, tænkte jeg, at det ville være en god ide at fange fladfisk på sandbund ved Kronborg. Succes! Succes! Balatsch havde også her talent! I løbet at 2-3 timer fik vi ca 40 skrubber / rødspætter. Vi tog hjem til mig. Han og jeg gjorde dem i stand, og min kone stegte. Dertil lidt hvidvin. Jeg fik begge gange et personligt brev og invitation om at komme på besøg i Stiegengasse, Wien.

Norbert Ballatsch på fisketur.

- Hvad er dine fremtidsplaner?
Mine fremtidsplaner er at synge for folk, enten ved underholdning eller kombineret med foredrag. Det fylder en hel del og giver mig en del glæde..
De sidste 20 år har jeg arrangeret julekoncerter i Helsingør Domkirke for Rotary, sammen med min gode ven og studiekammerat, domorganist Bo Grønbech.

Hvad jeg nyder mest for tiden, er den nære kontakt til naturen her i Munkerup ved Gilleleje, hvor jeg har boet det sidste års tid. Med 100 m til stranden går vi dagligt der med vores hvide samojedhund og skuer over mod Kullen. Livskvalitet!
Min kone gennem snart 40 år cykler masser af ture i det naturskønne område. Fantastisk. Også min interesse med at fiske fra min motorbåd nydes i fulde drag

Jeg har stor glæde i at dette publiceres på bloggen i forbindelse med at jeg d. 31.3 (dagen før aprilsnar!) fylder 60 år. Det vil blive fejret med 2 døtre, svigersønner og 4 børnebørn, nærmeste familie og venner.
Den 1.april pønser jeg på at fejre dagen med kollegerne i pauserne i Brødrene Løvehjerte.

Kors hvor løber tiden stærkt! Jeg føler mig indeni som den dengang jeg, som 27-årig begyndte i operakoret. Hvor har jeg oplevet meget her på teatret! Jeg kan mange historier. Overleveret eller selvoplevet. Det kunne fylde en del i en ny blog.

Og nogle af Oves historier vil du senere kunne møde her på bloggen; med sine 33 år på bagen i Det Kongelige Operakor er han er en sand guldgrube af beretninger om teatrets godtfolk. Bl.a. har han haft Mikael Melbye som påklæder! Men den historie kommer en anden gang.

Et stort tillykke med de 60 år d.31.3., Ove!


Foto: Martin Mydtskov

Ove Mynderups hjemmeside: http://www.mynde.dk/


Anna Julie Brønholt