søndag, marts 23, 2008

Hoveder på bloggen: Ove Mynderup (1/4)

Som nyt hoved på bloggen kan vi denne gang præsentere en af Det Kongelige Operakors grand old men: Ove Mynderup.
Ove har været fuldtidsbeskæftiget i koret i 28 år, og er pensioneret. Men stemmen fejler ingenting, og han arbejder nu på 5. år som assistent i 2.basgruppen.
Ove som ung elitegymnast
Ove fylder 60 ved udgangen af denne måned, men er stadig en af de mere adrætte korsangere. Han fortæller her om en oplevelse fra Operaens opsætning af Lohengrin sidste år:
Instruktøren Peter Konwitschny efterspurgte lidt akrobatisk udfoldelse, kraftspring eller vejrmølle. Jeg regnede med at en mine yngre kolleger ville byde ind, men det skete ikke. Så tænkte jeg, at det var elementært, da jeg i de unge år dyrkede elitegymnastik på DM-niveau. Som sagt så gjort. Jeg sprang ind som den første efter duetten mellem Telramund og Ortrud i korte bukser og illuderede en kåd dreng på 12 år.
- Hvorfor valgte du i sin tid at søge en stilling i koret?
Ud fra et ønske om at leve af det man bedst kan lide!
Det var et indlysende mål fra studiestart, men der er jo ingen garanti. Jeg tog da også den pædagogiske uddannelse straks efter diplomeksamen fra konservatoriet, så var der noget at falde tilbage på, hvis det med scenen ikke lykkedes. Nå, det gik jo. Jeg tænker tit på, at jeg har været heldig, og er taknemmelig for mit livsforløb. Det er vel nok gået stærkt!
Til at begynde med havde jeg 3 år på heltids – kontraktansættelse som baryton, derefter 25 år som fastansat 2. bas. Nu er jeg assistent på 5.år.
Jeg er glad for at være i 2.basgruppen, da jeg er ”bedst på bunden”. Det er en mangelvare, hvilket gør, at jeg er efterspurgt både på Operaen og DR (sidste år var jeg medlem af koncertkoret).

Ove som han så ud i starten af sin karriere
- Hvad er det bedste ved dit arbejde i koret?
Natmaden!!! Jeg vil gerne rose min kone gennem snart 40 år for mange ting, men især for uden en eneste dag at svigte, at have natmad klar efter hver eneste forestilling!!!
Desuden sætter jeg kammeratskabet med kollegerne meget højt!

En stor oplevelse fra de senere år:
Jeg havde et stort ønske om at kunne opleve indvielsen af det nye operahus. Jeg er derfor meget glad over at have været med til indvielsen, med Roberto Alagna som Radames (Aida). Stort og berigende.

Ove som bøddel i Tosca - sminket til ukendelighed
- Hvad er det værste ved dit arbejde i koret?
Det er de ubekvemme arbejdstider, men det ved man jo når man starter. Det er en livsform som man lærer at leve med.

- Er der noget ved arbejdet, som du tror, andre vil blive overraskede over at få at vide?
Hvor lang tid det kan tage at sætte en opera op, fra start til slut, og hvor mange detaljer der kan være på alle områder, som skal afpasses med de mange special-afdelinger på teatret: Kostume, frisør, rekvisit etc.

Sminket som munken i Don Carlos – Oves yndlingsrolle.
- Har du/ har du haft andre funktioner end sanger på Operaen?
Jeg var i en kort periode formand for Operakoret. Det var da Operahuset på Dokøen var i støbeskeen.
Jeg deltog i mange møder, og spurgte til operakorets prøvesal (dimension og indretning). Teaterchefen kunne kun fortælle, at det ville blive amfi-opbygget. Resten vidste kun skibsredder Mærsk. Her havde været godt med lidt korrektion, som realiteterne har vist.
I næste afsnit af interviewet kan du læse om Oves vej ind i operakoret.

Anna Julie Brønholt