onsdag, marts 26, 2008

Hoveder på bloggen: Ove Mynderup (3/4)

Ove har altid haft mange jern i ilden ved siden af arbejdet som korsanger, og har bestemt ikke ligget på den lade side rent solistisk:

- Har du sommetider solistiske opgaver på Operaen?
Jeg havde en del, da jeg var fastansat. Min første rolle var som 2. fange i ”Fidelio”, midt i ”Fangekoret”. Da jeg var nyansat og uerfaren, var jeg lidt nervøs, så jeg er sikker på at samtlige 1200 publikummer på den gl.opera , kunne se at jeg ”rystede i knæene”, da jeg havde korte bukser på.
Derudover har jeg spillet Kokkepigen i Kærligheden til de 3 appelsiner, Harniskklædt i Tryllefløjten, Vægteren i Maskarade, som jeg overtog efter min lærer Jørgen Klint og Fangevogteren i Tosca.

Ove som Kokkepigen i Kærligheden til de 3 appelsiner. 1998.

Munken i Don Carlos var jeg dog mest glad for.
På eget initiativ satte jeg mig for at lære partiet. Det lærte jeg primært på togrejsen Espergærde- København (Kystbanen.)
En skønne dag kom det mig for øre, at rollen var sygdomsramt. Jeg sagde til daværende operachef Elaine Padmore, at jeg havde lært mig partiet. Hun lyttede på min foresyngning, og i flere år sang jeg derefter rollen. I den nyeste opsætning på DKT, ville jeg have været parat til at springe ind, hvis ikke Kasper Holten havde kædet munkens parti sammen med storinkvisitorens.
Der var ellers brug for afløsning i den opsætning, som var meget ramt af sygdom.


Ove i sin yndlingsrolle som kejser Karl V, der abdicerer for at blive munk.

Har for øvrigt ”reddet” aftens forestilling et par gange i min tid: Som Herold i ”Drot og Marsk” og som Harniskklædt.
Jeg skulle springe ind som Harniskklædt ca. 5 år efter at have sunget partiet med den gamle tekst af Jens Louis Petersen. Den nyeste er som bekendt af Karen Hofmann. Jeg havde kun en eftermiddag til at fortrænge den gamle tekst - ikke sjovt, men det gik. Begge gange har jeg fået en ”dusør” med et pænt takkebrev fra selveste teaterchefen.

- Har du solistisk virksomhed udenfor Det Kongelige Teater?
Den første solistiske opgave efter jeg var flyttet til hovedstaden, var ved en scenisk opførelse af ”Eugen Onegin”. Jeg sang Gremin. De andre roller var besat af kolleger fra operakoret, min garderobe-kammerat, Palle Kibsgård sang Onegin. Lisbeth Reinholdt (nu sufflør på Operaen)sang Tatjana. Bodil Øland sang Olga.
Engang var jeg med til at lave en udendørs operaopførelse af ”Den skønne Helene” på Svenstrup Gods.

For en del år siden dannede 9 mænd fra Operakoret ”De Kgl. Svende”. Første år var vi på turné i Danmark, så Færøerne, året efter Island og til sidst USA.. Turnéen forgik altid i starten af juni, når sæsonen sluttede på teatret, og vi var i en 14 dages periode gode til at kombinere arbejde og ferie...

De kgl. Svende. En legende 1986-1990. 10 herrer + Steen Lindholm. Turné: Danmark, Færøerne, Island, USA. (Forløber for de 3 kgl. tenorer) Ove øverst th.

Nu laver jeg en del foredrag om mit lange sangerliv og underholder i forskellige sammenhænge, hvor jeg er glad for at være i stand til at kunne akkompagnere mig selv.
Jeg har udgivet 2 CD´er med titlerne: ”Only Love” og ”Operaperler & Spirituals.”
Se mere på min hjemmeside: http://www.mynde.dk/

- Har du eller har du haft arbejde inden for helt andre brancher?
- Egentlig ikke. Det er det eneste jeg kan.
Men som korleder har jeg virket ved Sct. Mariæ Kirke i Helsingør og nogle år ved Fredensborg Slotskirke, og har holdt 25 års jubilæum som lærer på en musikskole.

Da jeg blev pensioneret fra Operakoret som 55-årig, fik jeg tilbudt et job som sanglærer på en folkeskole, men… DKT tilbød mig SAMTIDIG engagement i 5 forestillinger som assistent i koret. Jeg kunne ikke sige nej.

I fjerde og sidste afsnit med interview-offeret Ove Mynderup kan du læse om hans fremtidsplaner og hans interesser rent privat.

Anna Julie Brønholt