mandag, december 17, 2007

Hoveder på bloggen: Blomst (2/2)

Du kan se 1. del af dette interview med korregissør Julie Blomst Petri Kjærgaard i det forrige indlæg.

- Har noget overrasket dig ved jobbet efter du startede?
(fortsat)
Nogle gange bliver jeg forundret over at man - hvis man ikke er tilfreds med sit job og sin tilværelse i det hele taget - ikke selv gør noget aktivt for at ændre på det, så man bliver glad igen.
Vi er på en arbejdsplads, hvor det nogle gange er det mest oplagte at give teateret skylden, når tingene ikke fungerer og vi er trætte og stressede.
Og der er da også en del ting der godt kunne være anderledes.
Men det kan godt undre mig, når man bare går og murrer i krogene i stedet for at komme ud med tingene på rette sted, og bare være sur på alting.
Det kunne jo være, at man selv kunne skubbe nogle ting i den rigtige retning.

- Det bedste ved jobbet?
Det bedste ved mit job er helt klart kontakten og samarbejdet med koret.
Der er 60 fastansatte og ca. 15 løst ansatte, og jeg er så heldig at jeg faktisk er kommet til at holde enormt meget af alle 75.
Jeg nyder min daglige kontakt med dem – og jeg må stadig nogle gange knibe mig selv i armen når jeg sidder til prøver og rent faktisk får betaling for at lytte til dejlig musik, og se folk optræde på scenen.



















Blomst (th) passede også på os på Skamlingsbanken...

Og så nyder jeg meget, at ikke to dage er ens.

Jeg har hele tiden tusind ting om ørerne, og der er tit en "ildebrand" der skal slukkes et eller andet sted.
Jeg bliver kastet ud i mange situationer som jeg ikke lige havde regnet med, og som jeg ikke på nogen måde kan forberede mig på.
Endelig er jeg så heldig at have et super godt samarbejde med min chef, administrator Birgitte Ræbild Christiansen som jeg har stor respekt for - og det betyder virkeligt meget!

- Det værste ved jobbet?
Nogle gange går jeg hjem og tænker "ok, Blomst, hvad var det egentlig lige du fik udrettet i dag?" Nogle gange skal jeg virkeligt være heldig, hvis jeg når bare et af de punkter der står på min liste.
Fordi mit job er så sammensat og svært at definere, sker der altid alle mulige ting, som skal ske her og nu, og som ikke kan udskydes.
Derfor har jeg også måttet indse at der er ting jeg simpelthen ikke når at få gjort lige så hurtigt som jeg gerne ville. Og det kan godt være frustrerende!

Og svært for folk udefra at forstå.
Vi har jo også gang i flere produktioner og forskellige ansatte på forskellige produktioner - så det kan være svært altid at være helt up-to-date med/ eller informeret om hvad der sker hvor og hvornår.
Nogle gange kommer jeg bare til at virke frygteligt utjekket, og den kamel skulle jeg også lige sluge i starten. Det har jeg egentlig vænnet mig meget godt til nu…
Jeg bliver også meget ked af det når sangerne føler sig dårligt behandlet, nedslidte etc. Det er svært ikke at tage med hjem når nogle er triste – og ikke at være i stand til at ændre verden så alle bliver lykkelige :-)

Og endelig har jeg engang imellem været rigtigt gal over, at nogle har ladet deres frustrationer gå ud over mig på en måde, som jeg selv syntes var uretfærdigt.
Bølgerne går nogle gange højt – både på godt og ondt – og nogle gange kræver det sin kvinde at bevare overskuddet og det gode humør. Ligesom det nogle gange er det nemmeste i verden…

Det var et lille indblik i Blomsts dagligdag som korregissør!
Det næste hoved på bloggen du kan møde, er sopranen Susse Lillesøe.


Anna Julie Brønholt