lørdag, november 24, 2007

Fra Don G. til Don C.


Mens Don Giovanni nu har scoret sin sidste stuepige i denne omgang på Gamle scene, har en ny og anden opera-Don i mellemtiden stjålet rampelyset! Denne gang på Store Scene på Operaen.
I søndags havde vi premiere på Kasper Bech Holtens nyiscenesættelse af Verdis Don Carlos.
Michael Schønwandt står for den musikalske ledelse, Steffen Aarfing for scenografi og kostumer og Jesper Kongshaug står for forestillingens lysdesign.
Blanke husfacader, DDR-boligbarakker, masser af sikkerhedsvagter og bodyguards med skarpladte håndvåben, solbadende kvinder i spraglet tøj, Guantánamo-fanger og filmsekvenser med bombeangreb, det er nogle af de billeder der møder publikum i Det Kgl. Teaters nye opsætning af Don Carlos.
Kasper Bech Holten har nemlig valgt at aktualisere operaen ved at sætte fokus på de magtpolitiske sider af handlingen og flytte den fra 1500-tallet til ”en nær fremtid i en totalitær stat”.
Selv siger han om iscenesættelsen: Vores opsætning udspiller sig i et moderne samfund, hvor religionen har fået magten. (…) Et samfund, der måske minder om en blanding mellem Nordkorea, Teheran og Washington D.C. Et samfund, hvor det religiøse tog magten under Filips fader, Karl V. En stat, hvor alle tjener et system, der kan fastholde dem i deres magtpositioner, og hvor en statsreligion med alle dens riter bliver brugt til at retfærdiggøre og holde systemet i live. Hvordan kan man finde ud af, hvem man er og hvad man vil, når man opdager, at systemet, man er opdraget i, dræber massevis af mennesker, når ens far er mod en, og når man ikke engang kan stole på sin bedste ven?
Ole Jegindø Norup

*Fotos fra kglteater.dk