torsdag, december 06, 2007

Natlig samtale i bus nr. 66


.................... *Klik og se flere flotte fotos af Michael Bennati Schou

Forleden aften sad jeg i bus 66 på vej hjem efter La Bohéme. Ved Christiania steg en skægget og temmelig beskidt fyr på bussen. (Lignede sådan én som man i min nordjyske barndom kaldte en landstryger eller en stodder). Vi sad nogle kollegaer sammen og sludrede lidt men efterhånden var alle stået af, og der sad kun mig, ham og nogle få andre tilbage.

Efter at have siddet og betragtet mig et stykke tid gennem et par besynderlige orange briller begyndte han at tale til mig. Først troede han, at jeg havde været inde og se en forestilling og spurgte til, hvad de spillede på operaen og efterhånden gik det op for ham, at jeg arbejdede der.

"Jeg ville sgu' gerne ind og se noget" sagde han og begyndte at snakke om det nye hus, og jeg spurgte ham, om han havde set det. "Når du arbejder derude" sagde han, "...Så ved du også, at man får kaffe af sådan nogle fine kander med god fløde til og sukker fra Jylland" (Tænker stadig lidt over, hvorfor han mente, at sukkeret var fra Jylland. Jeg har ikke set mange cafeer peppe latten op med "fineste sukker fra jyske sukkerroer") Jeg måtte jo skuffe ham med, at jeg aldrig havde drukket kaffe "omme på den anden side" - men kun kendte til (før omtalte) kantinekaffe.

"Det koster 30 kroner og det er fan'me' i orden", sagde han. "Man betaler det samme for en gang pjask fra bageren ude på Nørrebrogade." og han fortsatte: - Jeg var ude og se huset lige inden de åbnede. Parkerede min cykel op ad vinduet - det var der sgu' ingen der sagde noget til. Så købte jeg kaffe og drak først én kop, gik udenfor på terassen og fyrede en fed, og så gik jeg tilbage og drak en kop kaffe igen.

Møgbeskidt var jeg, men jeg blev behandlet som en prins"- "sådan skal det vel være" svarede jeg og rejste mig op, fordi jeg skulle af. Lige inden jeg stod ud sagde han: "Du... La Bohème.. Det var sgu´da ham der Puccini der skrev den..."- "Nemlig" sagde jeg og stod af bussen...

Historien er fra det virkelige liv og har ingen morale udover den indlysende: Man ved aldrig, hvem der gemmer sig bag skæg og orange briller - og derudover at opera i sandhed er for alle. Jeg håber virkelig, at han en dag får en billet.

Marie Degener Troelsen