søndag, maj 20, 2007

En cool isbjørn


*Klik på billederne og se 87 andre fotos fra forestillingen!
Han gør det aften efter aften. Alene foran 1400 publikummer.
På slap line.
Ikke noget specielt fancy kostume. Ingen effektfuld maskering. Ingen special effects af nogen art. Ingen noder. Intet manuskript – ikke engang et sprog.
Eneste virkemidler er improviserede, udefinerbare lyde, gestik, mimik, timing.
Mens vi alle står klar på sidescenerne går skuespilleren Morten Eisner på scenen – som chefkok i det storkøkken, der udgør rammen om første scene i 2. akt af Flagermusen – og får salen til at bryde sammen af grin.
Han er cool. Ikke mindst når han i samme akt entrerer scenen som livsglad, lifeseized isbjørn (i løbet af forestillingen spiller han både Frosch, den omtalte "russiske" kok og isbjørn).
Som min medskribent Anna Julie var inde på i sin sidste blog, er dyreriget righoldigt repræsenteret i Flagermusen (som del af et kostume eller som omvandrende, yderst livagtige skabninger) Til tider er det nærmest ikke til at sparke sig frem for bare pingviner og delfiner…
*Klik på billederne og se 42 andre forestillingsfotos af ********** Michael Bennati Schou.
Når tæppet går til 2. akt serverer chefkokken stribevis af sine hjemmelavede gags. For eksempel kaster han sig ud i at ville tælle alle folk blandt publikum. I et opskruet tempo og på en ubestemmelig mellemting mellem Dirch Passer-russisk og "cirkussprog", går der naturligvis ged i hans optælling, og han må begynde forfra igen…
Aften efter aften præcis de samme løjer – på en ny måde.
For et par uger siden var jeg til Jan Gintbergs nye one man show: Big Time Paranoia, hvor han bevæbnet med intet andet end en mikrofon i hånden fik Falkoner-salen til at koge i timevis. Respekt! I den forbindelse tænkte jeg i mit stille sind, at dette simplest mulige set up måtte være den reneste form for comedy, man kunne komme i nærheden af.
Tingene var således barberet ned til: Mand på scene. Få folk til at grine!
Men forleden slog det mig så, da jeg for gang nr. 53 overværede Hr. Eisners vrøvlerier på scenen, at banen selvfølgelig kan kridtes endnu mere minimalistisk op. Et ikke uvæsentligt redskab for en komiker – sproget kan elimineres.
Tilbage står så kun: Mand på scene. Fortæl en sjov historie – uden at bruge ord…
Flagermusen spiller frem til den 11. juni.


*Klik på billederne og se 35 andre fotos fra forestillingen!
Ole Jegindø Norup

4 Comments:

Anonymous Anonym said...

Tak for denne meget rammende beskrivelse af kokken. Jeg har set forestillingen, og selv om jeg ikke er så meget for denne ny-opsætning,synes jeg netop Eisner er en stor gevinst for stykket.

Tak også for jeres interessante dagbog. Jeg følger som opera-interesseret gerne med i den,og har en fast henvisning til internet-siden på min PC.

Venlig hilsen Irene

22 maj, 2007 19:24  
Blogger Det Kongelige Operakor said...

Kære Irene,

tak for dine rosende ord om Morten Eisner - og om vores blog. Sjovt at vide, der er nogen, der læser vores små historier!

Håber du kan anspore andre til også at komme med en kommentar ;-)

Med venlig hilsen Ole

22 maj, 2007 23:35  
Anonymous Anonym said...

Hey- total C O O L blog I har her! og fede fotos :-)Anna

26 maj, 2007 23:33  
Blogger Det Kongelige Operakor said...

Kære Anna,

mange tak for din blog- & billedkommentar - den LUNER!..

Med venlig hilsen Ole

28 maj, 2007 00:25  

Send en kommentar

<< Home