onsdag, april 25, 2007

En Assistents Bekendelser. Kapitel 4: Long Leg Sallys

Med mine ca 181 cm er jeg vant til at være højere end de fleste andre kvinder, men efter jeg kom herind i Operakoret, har jeg nærmest følt mig som gennemsnitligt høj, da vi er mange som færdes i dette luftlag.

Da jeg først begyndte at spekulere over det, føltes det som om vi er påfaldende mange høje kvinder i koret. Derfor lavede jeg en uhøjtidelig og ganske uvidenskabelig undersøgelse, hvor jeg spurgte alle i koret om deres højde.

Gennemsnitshøjden for kvinder i Danmark skulle være mellem 166 og 167 cm. Gennemsnitshøjden for kvinderne i Det Kongelige Operakor er 173,4 cm!
Alterne er i gennemsnit 176,2 cm høje, og sopranerne 171,5.
Og jeg kan da lige nævne, at også herrekoret er højere end gennemsnittet af danske mænd: de er nemlig 183,6 cm høje, hvor gennemsnittet for hele Danmark ligger på knap 180 cm.
Basserne er i gennemsnit 187,5 cm, og tenorerne 180,3 cm høje.
Såååå dor!

For sangere kommer det ikke som nogen overraskelse, at dem med de dybeste stemmer er højest. Selvom der naturligvis altid er undtagelser, er det et yderst velkendt billede.

Men jeg spekulerer over, hvorfor vi generelt er så høje herinde i koret?
Vi er aldersmæssigt bredt fordelt - de yngste er i 30´erne og de ældste i 50´erne. Så man kan vist ikke udlede noget mht opvækstbetingelser, da vi jo er fra mange årgange.

- Er det fordi dommerpanelet ubevidst foretrækker de høje ansøgere til konkurrencerne? Jeg har hørt et sted, at amerikanerne har det med at vælge de højeste præsidentkandidater.

- Har vi alle fået meget spinat og tyggevitaminer i vores barndom?

- Er det fordi luftsammensætningen i atmosfæren lige præcis i vores højde er særdeles fordelagtig for stemmebåndenes trivsel?

- Eller er det fordi man simpelthen bare bliver helt høj af at synge? (jaja...)

Anna Julie Brønholt